Moja strona spada w google. Co może byc przyczyną utraty wyników?
Często jest tak, że zaraz po publikacji nowej strony, niczym sprawny himalaista pniemy się na szczyt wyników wyszukiwania a potem nagle z niego spadamy. Podobnie jest ze stroną, która umieszczona w internecie zalega już jakiś czas i z miesiąca na miesiąc oddala się od wysokich pozycji na których wcześniej się utrzymywała.
Dlaczego moja strona spada w rankingu google i jak temu zaradzić?
W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan indeksu strony za pomocą narzędzi, które udostępniane są przez producentów wyszukiwarek (bing – webmaster tools, google – serach console). To właśnie te narzędzia pozwalają wykonać pierwsze rozpoznanie. Przyczyny spadku rankingu strony mogą dotyczyć różnych obszarów jej działania. Największe awarie i problemy zweryfikujemy u podstaw czyli u samego producenta
W czym może pomóc Ci narzędzie search coosole?
Szybko dowiesz się jaki jest stosunek wyszukiwań do wejść na Twoją witrynę.
Jest to wskaźnik, który jednoznacznie określa w jakiej kondycji jest Twoja strona i trend wyszukiwań w stosunku do wejść. Może być na jednostajnym poziomie, może wzrastać i może spadać. Jeżeli spada – to znaczy, że coś niedobrego dzieje się w rankingu.
Przekonanie, że Twoja strona oddala się od wysokich pozycji, nie zawsze oznacza, że jej ranking się pogarsza. Poinformuje Cię o tym Wykres trendu, który uwzględnia liczbę kliknięć i liczbę wyszukiwań.
Za pomocą serach conosle możesz sprawdzić również czy adres Twojej strony/podstrony lub wpisu znajduje się w indeksie google. Wykonuje się to za pomocą narzędzia „sprawdzanie adresu url”. Pamiętaj, że wyniki w wyszukiwarkach zawsze pojawiają się z opóźnieniem. Dzięki narzędziu „sprawdzanie adresu URL” możesz od razu zobaczyć jak google widzi Twoją stronę w wersji aktywnej i czy w ogóle ma do niej dostęp.
Jeżeli Twój trend wygląda ok a wszystkie adresy na których Ci zależy są poprawnie odczytywane, możesz przejść do miejsca „bezpieczeństwo i ręczne działania”. Zobaczysz tam czy strona nie ma problemów technicznych związanych z jej budową (wielkość czcionek) czy nie pojawiły się błędy niedostosowaniem się do wytycznych google lub ataki hakerskie.
Jeżeli informacje zawarte w Google Search console nie wskazują na potencjalne problemy ze stroną – sprawdź czy poprawnie się ładuje.
Sprawdzanie kodu odpowiedzi to weryfikacja wysłania informacji przez serwer HTTP do aplikacji klienta. Informuje ona o sposobie realizacji zapytania. Możesz zweryfikować takie odpowiedzi za pomocą narządzenia: Screaming Frog.
Dowiesz się czy wszystkie odpowiedzi z serwera na stronach przesyłane są poprawnie i czy nie zwracają kodów błędu np. 300 albo 400 (bad request) oznaczających, że strony nie znaleziono.
Ranking strony często spada z powodu nieaktywnych stron lub tzw. zoombie stron na których nie ma żadnej treści.
Sprawdź czy Twoja treść nie jest powielona na innej stronie
Przejrzyj dokładnie wszystkie strony i podstrony i sprawdź czy gdzieś nie pojawia się ta sama treść. Google intensywnie reaguje na treść zdublowaną/skopiowaną. Roboty weryfikują treści znajdujące się na jednej stronie i te, które ktoś kopiuje z innego miejsca. Unikatowe treści są przesłanką do oryginalności artykułów i mają wyższa pozycję rankingową. Jeżeli zaimplementujesz adresy kanoniczne lub odpowiednie przekierowania (np.301) unikniesz konsekwencji.
Twoja strona od dawna nie jest aktualizowana
I to aktualizowana z wielu powodów. Być może serwer na którym zawiesiłeś stronę używa przestarzałych dyrektyw albo nie posiada klucza szyfrowanego SSL?. Być może wersja PHP Twojej strony nie jest zaktualizowana do najnowszej, albo na Twojej stronie znajdują się przestarzałe, nieobsługiwane przez przeglądarki skrypty w technologii flash?. Albo Twoje treści są już tak nieaktualne, że konkurencja zdążyła wykonać dużo więcej pracy w temacie w którym się obracasz?
Analizę strony i poszukiwanie odpowiedzi dlaczego moja strona spada w google warto zacząć od podstawowych narzędzi. Niestety w bardzo wielu przypadkach okazuje się, że utrata pozycji w wyszukiwarce wiąże się z zaniedbaniem i brakiem aktualizacji samej strony przez ich właścicieli.
Dowiedz się więcej w serii o pozycjonowaniu i skorzystaj z naszych wpisów: