Categories

Podstawowe wskaźniki google analytics. Jak czytać wejścia na stronę?

Wskaźniki google analytics i zawiłość danych analitycznych dotyczących strony internetowej potrafi zniechęcić nie jednego content managera.

Już po uruchomieniu narzędzi google lub Facebook Ads ukazują się nam skróty typu CTA, CPC i inne sesje oraz odrzucenia. Jak rozumieć i poprawnie odczytywać wskaźniki google analytics – ruchu w witrynie internetowej?

Żeby wytłumaczyć sobie jak konwertuje nasza strona, warto dowiedzieć się czym są wejścia na stronę, sesje i użytkownicy. Wskaźniki marketingowe nie dotyczą tylko platformy GA. Ich znaczenie przewija się wszędzie tam gdzie mamy do czynienia z szeroko pojętą analizą danych wsadowych e-commerce.

Kim jest użytkownik według analityki google?

Użytkownik to informacja ile osób trafiło na Twoją stronę. Jeżeli ten sam użytkownik wszedł na witrynę z innych adresów i przeglądarek to mógł zwiększyć licznik odwiedzin. Realnie zasięg Twojej strony nie będzie wyższy bo w dalszym ciągu jest to ten sam odbiorca.

Użytkowników możemy podzielić na nowych i powracających. Każdy nowy użytkownik otrzymuje “ID” ze strony serwera google. Każdy powracający ma swoje ID. Jeżeli użytkownik wyczyści pamięć przeglądarki i “cookies” jego ID zostanie zresetowane i będzie on ponownie “nowym użytkownikiem”.

Zakładka “Użytkownicy” sumuje zatem nowych i powracających użytkowników w jednym miejscu.

Sesja użytkownika

Sesja to wszystkie działania zarejestrowane przez użytkownika w danym czasie.

Sesją może być na przykład dokonanie transakcji albo wyświetlenie strony. Wszystkie sesje mają swoją datę ważności i nie mogą trwać dłużej niż 4 godziny. Serwer każdorazowo nalicza sesję po każdym działaniu co następne 30 min. Jeżeli przez 30 min użytkownik nie wykona żadnego działania – sesja wygasa. Każda sesja kończy się też o godzinie 00:00. Jeżeli użytkownik pozostaje na stronie do północy, to po tej godzinie zarejestruje się jego następna sesja.

Odsłona

Liczona jest jako ogólna liczba wyświetleń strony. Jeżeli użytkownik przejdzie na inną witrynę to wskaźnik policzy kolejną odsłonę. Podobne wydarzenie zostanie naliczone po odświeżeniu strony. Każde pierwsze wejście na stronę traktowane jest jako unikalna odsłona. Jeżeli użytkownik powróci w czasie sesji na daną stronę to będzie to kolejna odsłona a nie unikalna odsłona.

Strony/Sesja

Ciekawe wskaźniki google analytics, które pokazują ilość wejść na stronę podczas jednej sesji użytkownika. Wystarczy podzielić liczbę odsłon z ilością sesji, żeby określić jak dużo zdarzeń zarejestrowano podczas jednej wizyty użytkownika.

Średni czas trwania sesji

Często zaburzony wskaźnik przez użytkowników, którzy rozpoczęli czytanie strony, ale po chwili przeszli na inną stroną. Średni czas trwania sesji obrazuje jak długo użytkownicy pozostają na stronie. Wskaźnik jest zwykle współmierny z jakością prezentowanych treści.

CTR (Click Through Rate)

Współczynnik kliknięć (klikalności) Pierwszy współczynnik pomiaru efektywności kampanii reklamowej. Informacja CTR pojawia się na pierwszym planie w narzędziu Google Search Console. Współczynnik mierzy ilość kliknięć w link lub reklamę uwzględniając liczbę jej wyświetleń. CTR na poziomie 1 oznacza, że na 100 wyświetleń tylko jedna osoba kliknęła w reklamę.

CPA (Cost per Action)

Dla firmy wskaźnik o bardzo dużym znaczeniu. Określa wykonanie działania lub koszt pozyskania. W rozumieniu biznesowym inwestycja CPA oznacza płatność tylko za użytkowników, którzy dokonali rejestracji, zakupu czy transakcji w obrębie witryny.

CPC (Cost per Click)

Bardzo popularny wskaźnik płatności za “kliknięcie” działania reklamodawcy. CPC może dotyczyć kliknięcia w reklamę graficzną, film lub bezpośredni odnośnik do oferty. CPC pozwala na wycenę banerów reklamowych ponieważ często  ustala się go na poziomie ilości kliknięć.

Dowiedz się więcej czym jest SEO i jak wykorzystac optymalizację www w kanałach sprzedaży – “optymalizacja www a kanały sprzedaży. Gdzie sprzedajemy?

slask