Creosite
Chorzów 41-506, ul. Lipowa 4
hello@creosite.pl
Back

Pozycjonowanie co to jest? Na czym polega SEO i ranking pozycji

Pozycjonowanie jeżeli w ogóle nie masz wiedzy

Żeby rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem lub doprowadzić do rozmowy z agencją marketingową, powinieneś znać podstawy związane z mechaniką wyszukiwarek i procesem indeksowania stron. Spróbuję w prosty sposób wyjaśnić Ci czym jest pozycjonowanie. Te informacje pomogą Ci zrozumieć co może zawierać oferta na pozycjonowanie i jakie prace należy wykonać, żeby poprawić sytuację strony. . Zaznaczę, że będzie to dłuższy tekst, mało techniczny – przeznaczony dla osób, które chcą skorzystać z usługi SEO i nie mają wiedzy w temacie. Mam nadzieję, że rozwieje on wątpliwości i pomoże w zrozumieniu na czym polega praca z wyszukiwarką.

Pozycjonowanie to słowo, które w Polsce zastępuje działania SEO od angielskiego Searching Engine Optimization. Nazywamy tak procesy związane z przygotowaniem serwera, domeny i strony www, które mają na celu pozwolić wyszukiwarce (np. Google, Bing, Yahoo, Baidoo) wyświetlać jej adres w wynikach wyszukiwania. Celem jest pokazać wynik z adresem www czyli stronę internetową jako najbardziej odpowiednią dla zapytania przy spełnieniu określonych wymogów (algorytmów) wyszukiwarki. Wymogów jest bardzo dużo, ale o tym będzie niżej. Wyszukiwarka niestety często mylona jest z przeglądarką a pozycjonowanie błędnie rozumiane jako „ustawianie” pozycji w internecie. Pozycjonowanie to zatem wszystkie działania, które mają pomóc w odnalezieniu strony i poprawieniu jej oglądalności.

 

Czym jest Przeglądarka a czym Wyszukiwarka?

Przeglądarka to program komputerowy, w którym wyświetlamy strony udostępnianie za pomocą komputerów (serwerów). Jest to program, który w efekcie końcowym ma za zadanie wyświetlić informacje pobrane wcześniej z innego miejsca.

Wyszukiwarka to program, który wyszukuje i identyfikuje pozycje w bazie danych. Pozycje (treści) odpowiadają zadanym słowom kluczowym lub znakom określonym przez użytkownika internetu – głownie witryn www. Wyszukiwarka jest zatem ogromną bazą danych ze specjalnie zaprojektowanym Indexem (na wzór spisu treści) w której możliwe jest szybkie odnajdowanie dopasowanych odpowiedzi.

 

Podstawy weryfikacji indexu strony. Na czym polega index strony www?

Pozycjonowanie to proces, który opiera się na rozumieniu indeksacji strony. Indeksacja natomiast to proces wyszukiwarki w którym analizuje ona dokumenty (pliki) dostępne w zasobach sieci world wide web (www). Weryfikacja odbywa się w formatach html,pdf,jpg,png i innych zawierających wyrazy, treści, grafiki. Każdą stronę www, którą otwieramy w swojej przeglądarce należy traktować jako udostępnione przez serwer pliki (np. w formacie HTML). Są one serwowane czyli otwierane i wyświetlane w Twojej przeglądarce. Przykładowo strona Onet.pl to plik html w którym zaszyte (podlinkowane) są inne pliki takie jak dokumenty, media, grafiki oraz skrypty wyświetlane na ekranie monitora w Twojej przeglądarce.

Aktualnie istnieje około 200 różnych parametrów, które są badane przez algorytmy google’a. Po ich weryfikacji następuje określenie pozycji i miejsca w indexie. Są to między innymi elementy takie jak: wiek domeny, słowo w nazwie domeny, słowa kluczowe w opisach, prędkość wczytywania. zdublowana treść, jakość linków itd.

Zacznijmy więc od podstaw.

 

Na czym polega pozycjonowanie i co robią wyszukiwarki?

Wyszukiwarki: Przeszukują, indeksują i zwracają odpowiedzi. To tak w skrócie. Roboty wyszukujące często nazywa się pająkami. Podobnie jak one, zajmują się przeszukiwaniem sieci. Zadaniem managera SEO jest pomóc robotom dotrzeć do strony Twojej firmy. Możesz wyobrazić sobie, że stacje kolejowe to strony internetowe a tory, które je łączą to struktura „linków”. Dyżurnym ruchu będzie tu wyszukiwarka a architektem stacji kolejowej i jej połączenia – Ty i specjalista SEO.

Od tego jak duży ruch przekierujemy na naszą stację będzie zależała ilość i jakość połączeń a także wielkość samej stacji. Tam docelowo mają trafić podróżni. W teorii to zrozumiałe. W praktyce, jeżeli nie ma nazwy stacji to nie wiemy gdzie jesteśmy. Brzydki dworzec może spowodować, że nie będziemy chcieli się na nim zatrzymać. W internecie brak tytułów stron i nagłówków związanych z tematem treści oznacza, że robot przeszukujący nie wie gdzie trafił. Ma trudność z interpretacją tego co robisz.

Top 3 wyszukiwań. Czy to takie proste?

 Każdy z z nas myśląc o pozycjonowaniu wyobraża sobie, że w bliżej nie określony sposób jego strona znajdzie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (najlepiej top 3). Zapłacę kwotę „x” i jak wpisze się „y” to będę na pierwszym, drugim albo trzecim miejscu.

Co najgorsze, marketing wielu agencji sprowadza się często do obietnic szybko rosnących wyników i wysokich pozycji w taki właśnie sposób. Badając (Audytując) strony często spotykam się z niewłaściwym procederem ukrywania linków konkurencji na stronach docelowych klienta (tak aby tytuł strony wyniku wyszukiwania pojawiał się nawet po wpisaniu nazwy firmy konkurencyjnej). To działania krótkoterminowe, które w dłuższej perspektywie mogą doprowadzić do załamania wyniku a nawet usunięcia strony (adresu) z wyszukiwarki google. Będę o tym pisał więcej w dalszej części tekstu.

Pozycja wyniku wśród najlepszych odpowiedzi zależna jest od wielu czynników. Im mniejsza konkurencja, bardziej dopracowana strona www i dopasowane SEO tym większa szansa na znalezienie się wyżej. W przypadku mało konkurencyjnych fraz możemy pojawić się w top 10 dosyć szybko – przestrzegając dobrych praktyk pozycjonowania. Jeżeli chcemy być najlepsi w pożądanej frazie, która ma tysiące odpowiedzi na zapytanie to musimy uzbroić się w cierpliwość. Prawdopodobnie czeka Nas maraton w którym rolę odegrają szczegóły. Może być nim błąd na stronie, brak video, brak linku, słaba treść, niepoprawne wyświetlanie mobile, serwer itd.

Pozycjonowanie, konkurencja i wynik wyszukiwania

 Na przykładzie symulacji prowadzenia działalności kwiaciarni, wyjaśnię czemu żądanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania w krótkim czasie to brak zrozumienia działania pozycjonowania strony.

Załóżmy, że prowadzisz na ulicy Wiosennej kwiaciarnię zatrudniającą 2 osoby, która otwarta jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. Twoja kwiaciarnia nazywa się „Stokrotka”. Prowadzisz działalność 2 lata i jesteś już rozpoznawalny w okolicy. Ponieważ nie miałeś konkurencji, możesz liczyć na wysokie wyniki wyszukiwania. Dzieje się to trochę z automatu. Mając jakąkolwiek stronę, stałeś się jedynym dostawcą danego produktu w okolicy.

Po drugiej stronie ulicy powstaje jednak większa „Kwiaciarnia u Małgosi„, która zatrudnia 3 osoby i otwarta jest przez cały tydzień od 8:00 do 20:00. Zakładając, że jakość oferowanych usług jest podobna – możesz stracić pozycję lidera. Tak samo na rynku lokalnym tak i w wyszukiwarce.

Jeżeli chciałbyś szybko zareagować, musiałbyś: zatrudnić osobę, zmienić godziny pracy, powiększyć lokal. Czy da się to zrobić w ciągu kilku chwil? Nie da się. Podobnie jest z pozycjonowaniem. Zmiana w indeksie wymaga często fundamentalnych zmian i czasu na ich wprowadzenie.

W ocenie działań konkurencji pomocne mogą być systemy takie jak:

https://ahrefs.com/pl lub https://moz.com/seo-competitor-analysis

 

 

Spadek w rankingu wyszukiwań. Dlaczego tak się dzieje?

 Walka o uwagę klienta poszukującego produktu ( w naszym przypadku kwiatków) odbywa się już teraz na polu wirtualnym. Szukając produktu na specjalną okazję, wpiszemy zapewne w wyszukiwarkę – „Kwiaciarnia Chorzów” albo „kwiaty na dzień matki”.

Będziesz bardziej konkurencyjny jeżeli zaproponujesz swoje produkty również wirtualnie. Odnosząc się do nowo powstałej kwiaciarni – większa ilość gości, wejść i poleceń w konkurencyjnym lokalu, w naturalny sposób może zepchnąć Cię z wysokich wyników wyszukiwania. Jeżeli nadal chcesz być konkurencyjny (widoczny) i walczyć o przyciągnięcie klienta – musisz podjąć działanie. Trzeba zmienić dni i godziny pracy, zatrudnić ludzi, poprawić ofertę. To samo powinno wydarzyć się na Twojej stronie www.

Sieć internetowa na szczęście (albo nieszczęście?) szybciej przyjmuje zmiany. Jest wiele cyfrowych sposobów, dzięki którym możesz pokazać się z lepszej strony zanim wykonasz daleko idące decyzje w postaci przebudowy lokalu, zwiększenia zatrudnienia, zmiany oferty czy ceny. Dobrze zaprojektowana strona pod kątem UX (user experience) i przejrzysta oferta może przyciągnąć do kwiaciarni więcej klientów niż konkurencja, która postanowiła funkcjonować np. bez strony internetowej.

Mając na uwadze koszt długoterminowy inwestycji w pozycjonowanie, bardziej opłacalne może być założenie nowej strony www lub aktualizacja starej pod kątem SEO (O sytuacji spadku w rankingu pisaliśmy również we wpisie dlaczego moja strona spada w Google. )

Czy można szybko znaleźć się na szczycie?

Potrzebę szybkiego znalezienia się w top wyników możemy porównać do sytuacji w której mając restaurację z 10 stolikami chcesz obsłużyć gości jak przy 60. Jeżeli nie powiększysz restauracji (wybudujesz pomieszczeń, zatrudnisz ludzi, poprowadzisz wentylacji, zorganizujesz kuchni itd.) nie zwiększysz obłożenia. W Google jest podobnie.

Dopóki nie udoskonalisz strony, nie wzbogacisz treści, oferty, nie przyspieszysz i nie zabezpieczysz strony – możesz nie zmienić pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeżeli konkurencja wykona więcej pracy nad tymi elementami, Twoja pozycja ulegnie zmianie. Spadek w rankingu wyszukiwań to rówież pozostawienie też strony samej sobie. Brak aktualizacji treści, zdezaktualizowane komponenty, adresy i godziny pracy to wręcz gwarantowany spadek rankingu wyszukiwań w casie.

 

Jakie możesz mieć cele jeżeli chcesz żeby Twoja strona była „dobrze pozycjonowana”?

Algorytmy wyszukiwarek są cały czas poprawiane po to, żeby wynik dla zapytania był jak najbardziej dopasowany czyli wysokiej jakości. Twoje cele w pozycjonowaniu mogą być zatem następujące:

  • Zmiana pozycji na wyszukiwanej frazie
  • Zwiększona ilość wyszukiwań strony
  • Zwiększona ilość kliknięć w adres strony
  • Kontakt z Twoją firmą (mail/telefon)
  • Zwiększenie sprzedaży (jeżeli sprzedajesz bezpośrednio ze strony)

Część z celów jest ze sobą powiązana. Część z nich ma „ukryte” korzyści z których nie zdajesz sobie sprawy. Wzrost wyświetleń adresu/nazwy/tytułu to również autoreklama.

Co należy rozumieć przez autoreklamę?

 

Jeżeli przy wyszukiwaniu lokalu: „Kwiaciarnia Stokrotka” Twoja nazwa pojawi się na 2-gim miejscu wyszukiwań (kwiaciarnia) a potencjalny klient kliknie w pierwszą pozycję, to masz duże szanse że zostaniesz wybrany jeżeli wyżej pójdzie coś nie tak. Twój wynik wyszukiwań już się wyświetlił.

Kolejna ukryta korzyść pozycjonowania jest taka, że podczas opłacania reklamy w Google Ads masz większe szanse na przebicie się z reklamą.

Rnking wysokości jej wyświetlenia zależy od czynników takich jak:

  • Budżet
  • Jakość reklamy
  • Jakość strony

Dobrze przygotowana strona pod kątem SEO będzie miała przewagę w rankingu wyświetlenia pozycji w Google Ads.

 

Podstawy weryfikacji indexu strony.

Wyszukiwarki od początku przechodzą rozmaite modyfikacje. Są one wprowadzane po to, żeby spełniać określone cele – najczęściej związane z dopasowaniem i wyszukiwaniem. Podobnie jak dawniej w bibliotece. Po przyjściu mówiliśmy jakiej książki poszukujemy. Po przekazaniu informacji (tytułu, autora, kategorii) otrzymywaliśmy odpowiedź czy książka jest dostępna. Wyszukiwarki, podobnie jak biblioteka – to indeks stron i aplikacji. Nadrzędną rolą jest szybkie odnalezienie odpowiedzi.

W przeciwieństwie do bibliotek, programy są w stanie przetwarzać teraz dużo dodatkowych informacji w krótkim czasie. Na przykład w narzędziu „obiektyw” firmy Google, algorytmy wyszukiwania potrafią dopasować wyniki wyszukiwania do fotografowanego przedmiotu. Jeżeli nie wiesz co właśnie fotografujesz, włącz obiektyw Google a wyszukiwarka podpowie na co właśnie patrzysz. Dzieje się to przez błyskawiczne dopasowanie pixeli znajdujących się na grafikach z podobnym elementem, które są zaindeksowane w sieci. Wykorzystując technologie lokalizacji w mobilnych usługach, wyszukiwarki potrafią dopasowywać wynik do Twojej najbliższej okolicy.

Pozycjonowanie dawniej a dziś

Dziesięć lat temu nacisk na budowanie pozycji pod kątem urządzeń mobilnych nie był tak duży jak dzisiaj. Zwracało się uwagę przede wszystkim na ilość linków przychodzących i wychodzących. Dochodziło do absurdów w postaci farm stron „zalinkowanych” od góry do dołu. Za wykorzystywanie struktury linków w taki sposób, Google może nałożyć na Nas karę.

Część algorytmów bada też stronę pod kątem poprawnego wyświetlania na telefonach komórkowych co wcześniej nie miało miejsca. Weryfikuje się szybkość ładowania, odległości elementów klikalnych między sobą, wielkość czcionek, czytelność (treść nie może być szersza niż ekran) i dostosowanie do rozdzielczości ekranów mobilnych.

Narzędzia nawigacyjne w postaci telefonu, które mamy pod ręką serwują teraz informacje w ciągu milisekund. Strony muszą ładować się szybko, grafiki powinny być skompresowane a ilość skryptów/wtyczek jak najmniejsza. Będąc w centrum miasta możemy na wyciagnięcie ręki odnaleźć usługi, sklepy, budynki użyteczności publicznej itd. W wyszukiwaniu lokalnym uruchamiają się algorytmy związane z Twoim położeniem. Budowa marki pod kątem najbliższych ulic staje się j istotna z punktu widzenia oceny strony przez wyszukiwarkę.

Mam starą stronę i chcę ją pozycjonować

Niełatwo jest pomóc komuś, kto przychodzi z 10 letnią stroną i chciałby zobaczyć podium w wynikach wyszukiwania.

W niektórych przypadkach – bardziej opłacalne staje się wybudowanie nowej strony w oparciu o aktualne standardy. To trochę jak przyjechać Polonezem do Warsztatu i poprosić o modyfikacje na wersję hybrydową. W informatyce wiele rzeczy da się zrealizować. Zabierze to jednak dużo czasu i pieniędzy. W efekcie łatwiejsze może być zbudowanie nowej witryny.

Standardy pisania stron w oparciu o język HTML i CSS zmieniają się dostosowując do nowych urządzeń. Dzieje się na to na tyle często, że strony www stają się przestarzałe i technologicznie zacofane. Każdy z Nas odczuwa różnicę kiedy strona nie wyświetla się poprawnie na telefonach albo kiedy jej nawigacja jest uciążliwa i trudno jest w coś kliknąć.

Standardy pozycjonowania na przestrzeni lat zmieniły się tak bardzo, że wiele starych stron w ogóle nie spełnia wymagań stawianych przez nowe wyszukiwarki.

 

Błędy na stronie, audyt a pozycjonowanie

Często zdarza się, że strona wydaje się ok, wyświetla się na telefonach, ale zawiera dużo błędów, których na pierwszy rzut oka nie widać. Błędy można wyłapać je za pomocą narzędzi takich jak https://validator.w3.org/ lub badając strukturę kodu i błędów (są widoczne po kliknięciu prawym myszy w przeglądarce w narzędziu „zbadaj”).

Zgodność strony z wytycznymi W3C, które stanowią o jakości strony jest pod kątem pozycjonowania bardzo istotna. Weryfikuje się czy strona jest zbudowana w standardzie wzorca projektowego W3C. Takim standardem może być na przykład: dostępności treści internetowych, narzędzi autorskich, wytyczne dla dostępności programów użytkowania i specyfikacje techniczne. Brzmi to skomplikowanie ale są to wymogi, którym musi sprostać teraz większość stron. Dobre pozycjonowanie to praktyka systematycznego wyłapywania błędów, testów i ich poprawa. Pojawienie się błędów powinno być testowane zaraz po aktualizacjach.

 

Czym jest dostępność treści internetowych albo wytyczne dostępności programów?

 
Obejmują one między innymi:

  • Instrukcje dla wyszukiwarki w jakim języku zbudowana jest strona
  • Informacje o stronie kodowej (przypisanie kodom binarnym znaków pisarskich) – poprawne wyświetlanie znaków w danym języku (W Polsce np.. „ó”, „ź”, „ż” itd..)
  • Informacje o widoczności treści na stronie (strony tekstowe i nietekstowe)

W pierwszej kolejności w ramach audytu weryfikuje się błędy na stronie i problemy w jej wyświetlaniu. Powinno się to wydarzyć przed przystąpieniem do prac edycji treści i wyglądu strony. Jeżeli tego nie zrobimy to późniejsze działania mogą być nieefektywne.

Dobry tekst przygotowany pod kątem SEO, może zostać zatopiony błędami w rozumieniu wyszukiwarki. Będą one „silniejsze” w ocenie jakości strony dla algorytmów wyszukiwarek i pociągną stronę w dół wyników pomimo dobrego wyglądu i fajnych treści. W jednym z przypadków jakich doświadczyłem, dopiero wyeliminowanie większości problemów błędów spowodowało stabilny wzrost wyszukiwań i kliknięć .

Jeżeli chcemy pozycjonować stronę, która jest już w internecie od jakiegoś czasu to powinno się wykonać dokładne badanie pod kątem błędów. Proces jest żmudny i długotrwały ale podobnie jak u lekarza – trudno jest wystawić receptę podnoszenia rankingu bez dobrej diagnozy.

 

Proszę mi powiedzieć jak szybko mogę znaleźć się w Top 3 wyszukiwań.

Zdarza się, że wysokie pozycje na pierwszych kilku miejscach osiągane są w krótkim czasie.

Jak to możliwe?

  • Wykonany został audyt i jest pewność, że w najbliższym otoczeniu nie ma konkurencji
  • Został wykonany audyt i jest pewność, że konkurencja nie wykonuje żadnych prac w celu poprawy wyników
  • Wykorzystano niewiedzę klienta i za pomocą tzw. Black hat SEO manipuluje się wynikami wyszukiwania (przynosi efekt w krótkim czasie, stanowi zagrożenie dla widoczności strony w przyszłości).

Uważaj na szybkie obiecanki, w stylu „TOP 3 w kilka tygodni”. Zapewnienia bez pokrycia są jak gra w toto lotka. Uda się albo się nie uda.

Na czym opiera się gwarancja pozycji TOP 10/ TOP 3 wyszukiwań?

Żeby móc zagwarantować doskonałe wyniki trzeba pominąć działania konkurencji. To pewność, że konkurencja nie wykona żadnego ruchu pod kątem SEO.

Praktyka życia podpowiada, że wykorzystywanie ułomności silnika wyszukiwarki jest w dalszym ciągu nieprzyzwoicie wykorzystywane przez agencje marketingowe. Klienci, którzy na pierwszy rzut oka zadowoleni są z efektu wysokiego wyniku, nieświadomie zgadzają się utratę rankingu strony (a w efekcie biznesu) w wyszukiwarce. W skrajnych przypadkach strona może zostać usunięta z wyników wyszukiwania.

 

Sztuczna inteligencja (AI) w pozycjonowaniu

Sztuczna inteligencja (AI) staje się powoli standardem w wykorzystaniu mocy SEO i może poprawić proces pozycjonowania stron w Google, Bing i Yahoo oferując specjalne narzędzie do poprawy widoczności. W 2024 roku sztuczną inteligencję wykorzystujemy już do:

Optymalizacji treści strony, która wspomaga wybór odpowiednich słów kluczowych. AI może analizować duże zbiory danych, które pomogą Ci zidentyfikować idealne słowa kluczowe, które w efekcieprzekładają się na wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Sztuczną inteligencje wykorzystujemy również do:

  • Tworzena angażujących tekstów: Algorytmy AI gnerują unikalne treści na zaproponowany temat
  • Automatyzacji tworzenia treści, gdzie AI zaoszczędzi Twój czas automatyzując proces tworzenia treści
  • Analizy odbiorców treści (użytkowników) a dokładniej ich interakcji z treścią, pozostaniem na stronie
  • Budowania wysokiej jakości linków zwrotnych. Algorytmy pomagają w identyfikacji i budowaniu wysokiej jakości linków zwrotnych, które są kluczowe dla pozycjonowania strony. (Ahrefs)

W jaki sposób AI może pozycjonować stronę?

Sztuczna inteligencja (AI) zmienia sposób, w jaki strony internetowe są pozycjonowane w Google  W

Do czego możemy wykorzystać narzędzia AI pod katem SEO?

 

Tworzenie treści generowanych przez AI:

Treści generowane przez AI mogą podpowiadać najlepsze znalezione artykuły w danym temacie. To pozwala na szybkie generowanie wstępnych szkiców treści, które następnie mogą być rozwijane i dostosowywane do potrzeb SEO. AI buduje spis treści, analizuje teksty konkurencji, nadaje nagłówki, tytuły a na końcu buduje efektywne podsumowania. Trzeba jednak pamiętać aby dokładnie zweryfikować treść generowaną przez AI. Ma to na celu zapewnienie wysokiej jakości tekstu i zgodności z wytycznymi Google.

 

Optymalizacja techniczna i analiza użytkowników:

AI może pomóc w procesie crawlingu, indeksowania oraz rozumienia zapytań użytkowników. Narzędzia analizy takie jak planer słów kluczowych w połączeniu z interpretacją wyników dają odpowiedź czego dokładnie poszukują nasi użytkownicy. Taką funkcjonalność oferuje system Ahrefs

 

Zmiana w budowaniu linków i audytach SEO:

AI pomaga w identyfikacji wartościowych możliwości budowania linków oraz w przeprowadzaniu kompleksowych audytów SEO, automatyzując i ulepszając te procesy.

Research linkowania wewnętrznego i zewnętrznego konkurencji odnajduje obszary do zagospodoarowania pod kątem wymiany linków

Wykorzystanie AI w pozycjonowaniu stron w Google otwiera nowe możliwości optymalizacji i analizy. Kluczowe jest w mojej ocenie odpowiednie stosowanie i weryfikacja generowanych treści. Nie należy przeklejać gotowych schematów tylko konsultować wyniki ze specjalistami w branży

 

Jakie korzyści daje pozycjonowanie strony dzięki AI?

Korzystanie z narzędzi AI, takich jak Semrush, Surfer SEO, Ubersugest, Ahrefs, przynoszą już bezpośrednie korzyści w dziedzinie pozycjonowania stron w Google. Jakie są ich zalety?

 

Zaawansowana optymalizacja SEO:

Narzędzia takie jak DeepCrawl i Screaming Frog skanują strony internetowe, identyfikując problemy techniczne SEO również za pomocą AI. Narzędzia pozwalają na szybką diagnozę i naprawę błędów, które mogą negatywnie wpływać na ranking strony.

MarketMuse i Clearscope analizują treść i sugerują optymalizacje dla lepszej widoczności, podpowiadają słowa kluczowe, mogają zrozumieć strukturę treści i informacje o jakości. Dzięki temu nasza treść staje się bardziej dostosowana do algorytmów wyszukiwarek.

Zaawansowane badania i analizy:

 

SEMRush i Ahrefs oferują zaawansowane badania słów kluczowych i analizę konkurencji, używając AI do przewidywania słów kluczowych i identyfikacji słabej jakości treści.

Google Analytics 4 wykorzystuje AI do analizy danych, generowania raportów i dostarczania spersonalizowanych treści oraz rekomendacji, co zwykle przekłada się na lepsze zrozumienie i zaangażowanie odbiorców. Dla przykładu, dopóki nie dowiemy się jaka ilość osób wchodzi na naszą stronę lub czy zmiany na stronie spowodowały trend wzrostowy odwiedzin, możemy jedynie domniemywać, że nasz kierunek jest słuszny. 

Odpowiedzialne korzystanie z AI:

 

Nawet przy wszechobecnym zachwycie sztuczna inteligencją ważne jest, aby pamiętać o odpowiedzialnym jej wykorzystaniu. Generowanie treści przez AI może prowadzić do plagiatu lub rozpowszechniania dezinformacji. Przy generowaniu treści warto dopytać czy sa źródła na których bazuje tekst.

Co to jest black Hat SEO i dlaczego należy tego unikać?

Black Hat SEO lub spamdexing to inaczej niezgodne z wytycznymi Google’a praktyki działania webmasterów mające na celu podnoszenie rankingu strony niskim kosztem często przy niewiedzy inwestora. Przykładów stosowania niedozwolonych praktyk pozycjonowania jest bardzo dużo. Kilka najważniejszych to między innymi:

  • Ukrywanie fraz kluczowych/inków w kodzie strony w taki sposób aby jego tło nie pokazywało zawartości osobom odwiedzającym stronę. Takie elementy ukrywa się poprzez zastosowanie białego tekstu na białym tle lub umieszczanie tekstu poza wyświetlanym obszarem (poza stroną)
  • Kupowanie bardzo dużej ilości linków oraz artykułów sponsorowanych mających na celu zwiększenie ilości linkowania do strony głównej lub powiązanej z tematem. 
  • Sztuczne zawyżanie artykułów powiązanych z innymi artykułami na zasadzie wzajemnego udostępnienia. Umieszczanie dużej ilości słów kluczowych w blokach testu, powtarzanie i częste pogrubiane tych samych fraz co powoduje nienaturalny przekaz często niezwiązany z treścią
 

O co chodzi z tymi linkami?

Linki to inaczej hiperłącza (URL’e). Powodują, że kliknięcie w obszar tekstu przekierowuje do miejsca na tej samej lub innej stronie. Linki kierują czytelników do obszarów tej samej strony (one page scroll), innej części witryny (np. kategorii menu) albo „odsyłają” do stron zewnętrznych (innych domen). Jakiś czas temu ilość linków stanowiła o mocy strony. Nie ważne gdzie zostaliśmy odesłani, kto do nas linkował i jakiego rodzaju to były URL’e. 

Teraz się to zmieniło. Linki wychodzące na zewnątrz powinny mieć wartość i kierować czytelników do treści powiązanych z tematem wpisu. Dla linków określono też zasady ich opisywania. Po pierwsze w praktyce SEO zrezygnowano z linków długich i skomplikowanych. Ciągi nieskończonych znaków odeszły w niepamięć. Zdecydowano się na poprawę rankingu w odniesieniu do prostych linków związanych z tematyką wpisu:

Link który dla przykładu mógł wyglądać w ten sposób:

https://creosite.pl/=you+have+to+write+a+really+really+long+search+to+get+this+page+namedsklepy-internetowe=(cc_publicdomain%7Ccc_attribute%7Ccc_sharealike%7Ccc_nonderived).-(cc_noncommercial)&gws_rd=ssl

Zastąpiono krótkim odnośnikiem z przekazem: https://creosite.pl/sklepy-internetowe/

Krótkie, opisujące tematykę linki to pierwszy krok w celu zrozumienia wartości strony przed jej kliknięciem. Następna modyfikacja, która pomoże zwiększać ruch na Twojej witrynie to opisywanie linków (Anchor text). Z poziomu osoby nie zajmującej się SEO anchor text to najprościej „Etykieta linku”. Jeżeli jakieś zdanie jest klikalne i przenosi Nas w inne miejsce w sieci to znaczy, że pod spodem wpisany jest link (adres url). 

Dla przykładu w tym tekście „strony www” w które można kliknąć, prowadzą do podstrony o tematyce wykonania stron www. Im bardziej precyzyjny „Anchor Text” opisujący link do strony, tym więcej informacji dla użytkownika i robota. Zamiast wstawiać surowne linki do tekstu np. https://wupadlosci.com.pl/ile-kosztuje-upadlosc-konsumencka/, lepiej jest napisać: Ile kosztuje upadłość konsumencka?” i wstawić do tekstu link.

Linki “Follow” i “Nofollow”

Użycie tagowania linków follow i nofollow jest tą funkcjonalnością, którą należy używać z rozwagą. Linki follow to hiperłącza, które umożliwiają botom wyszukiwarek śledzenie i indeksowanie połączonych stron, podczas gdy linki nofollow informują boty wyszukiwarek, aby nie śledziły połączonych stron. Co to oznacza w praktyce? Znaczniki są używane do kontrolowania przepływu wartości linków i zapobiegania przekazywaniu PageRank.

 

Co to jest Page Rank?

PageRank linków i domen to pojęcia w dziedzinie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Jest to to wskaźnik opracowany przez Google, który ma za zadanie pomiar znaczenia stron internetowych. Opiera się na założeniu, że hiperłącze z jednej strony do drugiej jest jak “wotum zaufania” lub wyraz zaufania. Im więcej linków otrzymuje strona, z wysokiej jakości źródeł, tym wyższy będzie jej PageRank.

Tego typu linki są cenne dla SEO, ponieważ przyczyniają się do wzrostu PageRank strony, do której prowadzą.

Z drugiej strony, PageRank domeny odnosi się do ogólnego PageRank całej domeny lub strony internetowej. Uwzględnia on wszystkie poszczególne strony w domenie i oblicza ogólny ranking witryny jako całości. Witryna z wysokim PageRank domeny jest uważana za bardziej wiarygodną i godną zaufania w oczach wyszukiwarek.

 

Kiedy należy używać tagowania linków follow i nofollow?

Linki follow powinny być używane, gdy chcesz przekazać link equity i poprawić ranking strony, do której prowadzi link. Zazwyczaj ma to miejsce w przypadku linków wewnętrznych w obrębie własnej witryny lub linków zewnętrznych do renomowanych i godnych zaufania źródeł. Zezwalając botom wyszukiwarek na podążanie za tymi linkami, sygnalizujesz, że linkowane strony są istotne i wartościowe. Link z atrybutem “follow” to hiperłącze, które mówi wyszukiwarkom, aby podążały za linkiem i przekazywały jego wartość stronie, do której prowadzi. Oznacza to, że gdy wyszukiwarka napotka link “follow”, uzna go za rekomendację dla strony, do której prowadzi.

Z drugiej strony linki nofollow są używane w sytuacjach, w których chcesz zapobiec przekazywaniu wartości linków lub w przypadku linków do niezaufanych lub niskiej jakości witryn. Tylko po co do nich “linkować”? Może to obejmować treści generowane przez użytkowników, linki sponsorowane lub płatne reklamy.

Mają one znaczenie komercyjne ale niekoniecznie przynoszą wartość merytoryczną dla użytkownika (czytelnika) Dodając tag “nofollow” do tych linków, informujesz wyszukiwarki, aby nie brały ich pod uwagę przy obliczaniu rankingów. Pomaga to zachować integralność profilu linków witryny i uniknąć potencjalnych kar ze strony wyszukiwarek.

Link z tym atrybutem mówi wyszukiwarkom, aby nie podążały za linkiem ani nie przekazywały żadnej wartości stronie, do której prowadzi. Może być używany, gdy witryna chce udostępnić link do innej strony, ale nie chce jej wspierać ani ręczyć za nią. Linki nofollow nie wpływają na PageRank strony, do której prowadzą.

Ważne jest, aby pamiętać, że linki nofollow, które nie mają bezpośredniego wpływu na rankingi, nadal mają wartość pod względem generowania ruchu polecającego i budowania relacji z innymi witrynami.

Dlatego nie zawsze konieczne jest stosowanie tagów nofollow dla każdego linku wychodzącego w witrynie. Przed podjęciem decyzji o użyciu tagów follow lub nofollow zaleca się skorzystanie z własnego uznania i rozważenie wiarygodności i zaufania dla stron, do których prowadzą.

Tagi linków follow i nofollow odgrywają więc kluczową rolę w SEO, kontrolując przepływ “kapitału” i mocy linków i określając sposób, w jaki boty wyszukiwarek postrzegają i indeksują strony Twojej witryny.

Użyj linków follow dla wewnętrznych i zaufanych linków zewnętrznych, aby poprawić rankingi, i użyj linków nofollow dla niezaufanych lub niskiej jakości stron internetowych na które chcesz wskazać ale niekoniecznie pod kątem SEO. Rób to z rozwagą, aby chronić reputację swojej witryny.

 

Katalogi i subdeomeny a pozycjonowanie

 

Przy okazji linkowania należy pamiętać kiedy warto użyć subdomeny a kiedy subkatalogu (folderu). Jeżeli nasza strona ma być pozycjonowania w obrębie tego samego tematu – lepiej użyć subkatalogu. Adres strony wyglądał będzie wtedy tak: https://przykładowerowery/rowery/rowery_górskie.pl Jeżeli mamy zamiar pozycjonować stronę w nowym obszarze (zamiast strony internetowej – sklep albo zupełnie nowa usługa) to adres strony może wyglądać tak: : https://sklep.przykladowerowery.pl albo https://turystykarowerowa.przykladowerowery.pl

Reasumując. Ilość linków nie jest już tak istotna jak kiedyś. Dla Google’a większe znaczenie ma, sensowność wskazania odwołania w danym tekście. Istotne jest czy przekierowanie wewnątrz strony jest potrzebne i czy link odsyłający do Nas ma powiązanie z treścią wpisu. Im bardziej wartościowe powiązania tym większa szansa na wynik w wyszukiwaniu.

 

Jak sprawdzić czy pozycjonowanie działa?

Biorąc pod uwagę cele o których wspomniałem wyżej, powinieneś móc weryfikować efekt prac agencji SEO lub osoby pozycjonującej stronę. Przydatne w tej sytuacji okażą się narzędzia i porównywanie wyników na przestrzeni czasu. W efekcie końcowym Twoja firma powinna zwiększać sprzedaż, pozyskiwać więcej klientów albo generować większy ruch na stronie. Oprócz zwiększonej ilości telefonów lub zapytań przez formularz kontaktowy powinieneś odczuwać też wzrost przychodów. 

Zwracamy uwagę na zachowania rynku konkurencyjnego w sytuacji kiedy na prace pod kątem SEO nie ma wpływu siła wyższa. Przy pracy w wyszukiwaniu organicznym pierwsze efekty widoczne są niestety dopiero po kilku miesiącach (wysoka konkurencja) lub kilkunastu tygodniach (mniejsza konkurencja). Dobry czas na pierwsze weryfikacje to ok 5-6 miesięcy.

Google Analytics i Google Search Console

Na szczęście wzrost zainteresowania stroną, artykułami czy produktami – możesz śledzić za pomocą takich usług jak Google Analytics i Google Search Console. W pierwszym przypadku otrzymujemy niezwykle rozbudowane narzędzie do analizy danych: Ilości nowych wejść, ilość użytkowników powracających, czasy spędzone na stronie, źródła pozyskiwania, lokalizacje, wiek i płeć). W drugim, który przeznaczony jest w pierwszej kolejności dla webmasterów mamy szybki dostęp do 3 najważniejszych informacji:

Łączna liczba kliknięć

Łączna liczba wyszukiwań

Średnia pozycja

Narzędzie GSC wymaga umieszczenia jednego pliku na serwerze strony www i założenia usługi na koncie Google’a. Pokazany na wykresie trend kliknięć i wyszukiwań – obrazuje sytuację w temacie prowadzonych działań SEO na stronie. Trend wzrostowy oznacza, że liczba wyszukiwań i kliknięć zwiększa się. Przy okazji możemy zweryfikować zmiany na pozycjach. Jeżeli jest tam potencjał a niewiele kliknięć – może warto zmienić tytuł i opis strony?

 

pozycjonowanie co to jest

Szybkość wczytywania strony internetowej

Szybkość ładowania strony jest jednym z parametrów ocenianych w algorytmach Google pod kątem doświadczeń użytkownika.  Ma ogromne znaczenie dla osiągnięcia pożądanych wyników sprzedażowych i widoczności w wyszukiwarce. W praktyce wpływa na na pozycje w Google i na zadowolenie użytkowników. Szybkość ładowania strony jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych w Google

 

Co to jest Google PageSpeed Insights?

Google PageSpeed Insights to bezpłatne narzędzie udostępnione przez firmę Google, które analizuje wydajność (szybkość wczytywania) stron www zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Wynik, który otrzymujesz w zakresie od 0 do 100, stanowi ocenę efektywności i szybkości działania Twojej witryny co bezpośrednio przedkłada się na dodatkowe punkty w analizie SEO. Fachowcy w tej dziedzinie proponują jednak, by w pierwszej kolejności korzystać z tego, co pochodzi od firmy Google, czyli profesjonalnego narzędzia Google PageSpeed Insights. narzędzie Google PageSpeed Insights jest zupełnie darmow

 

Jak korzystać z narzędzia PageSpeed Insights?

Korzystanie z narzędzia Google PageSpeed Insights nie jest trudne.

 

Należy wejść na stronę https://pagespeed.web.dev/ wpisać adres swojej strony internetowej i kliknać w przycisk “Analizuj”

Raport Google PageSpeed Insights może być przydatny dla właścicieli stron internetowych, aby zrozumieć błędy wczytywania i poprawić wydajność witryny.

Czekaj na wyniki analizy – Narzędzie rozpocznie analizę wydajności strony. Czas oczekiwania na wyniki może być różny i zależy od skomplikowania strony oraz prędkości  połączenia internetowego. Może to trwać od kilku sekund do minuty.

Sprawdź wyniki – Po zakończeniu analizy zobaczysz ocenę dla wersji mobilnej i stacjonarnej strony, wyrażoną w skali od 0 do 100. Otrzymasz też listę sugestii dotyczących poprawy wydajności strony.

Przejrzyj sugestie – Dla każdej sugestii narzędzie podaje szacowaną oszczędność czasu w sekundach, jaką można uzyskać po wdrożeniu danej rekomendacji. To pomoże Ci określić, które działania są najbardziej priorytetowe.

Wdrażaj optymalizacje – Zastosuj sugerowane optymalizacje na swojej stronie internetowej, uwzględniając priorytety. Upewnij się, że zmiany zostały wdrożone dokładnie i są starannie przetestowane.

Przeanalizuj swoją stronę ponownie – Po wdrożeniu zmian, przeprowadź ponowną analizę za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights, aby ocenić, czy poprawiła się wydajność Twojej strony.

 

Co to są Podstawowe wskaźniki sieciowe? 

Wskaźniki sieciowe skupiają się na elementach wydajności witryny, które Google uważa za istotne dla rankingów na urządzeniach mobilnych. Należą do nich:

LCP (Largest Contentful Paint) – mierzy czas, który upływa, zanim najważniejsza zawartość strony stanie się widoczna dla użytkownika (załadowana)

CLS (Cumulative Layout Shift) – ocenia stabilność wizualną witryny, mierząc, w jakim stopniu elementy na stronie przemieszczają się podczas ładowania. Niższy wynik oznacza mniejsze rozpraszanie elementów i bardziej przyjazne wrażenia użytkownika.

Nie ma znaczenia, w jakim obszarze działasz. Jeśli czas ładowania serwisu nie jest dobry a klienci nie mogą doczekać się pierwszych informacji widocznych na stronie to w pierwszej kolejności należy skupić się na optymalizacji tego parametru.

SEO nie działa raz na zawsze!

Abstrahując od systematycznie aktualizowanych algorytmów, prace nad SEO strony to ciągła współpraca. Jeżeli na stronie zwiększa się ilość użytkowników, kliknięć i wyświetleń powinniśmy myśleć w kategoriach „jak długi będzie to proces?. Pamiętaj, że konkurencja nie śpi.

Treści w internecie są aktualizowane na bieżąco. Ze względu na mobilność wyświetlania, cykl życia strony stał się dużo krótszy. Algorytmy „pamiętają” kiedy wykonywane były aktualizacje i czy odczyt programów jest zgodny z aktualnymi wymogami. Brak rekacji na stronie lub dezaktualizacja skryptów może doprowadzić do utraty pozycji. Dobrym przykładem może być wykorzystywanie technologii „flash”, która wycofana przez przeglądarki spowodowała, spadek w rankingu wyszukiwań stron, które jej używały. 

Działania SEO “pilnują” też strony pod kątem treści i user experience (czyli jej wyglądu) i sposobu przeglądania. Nie oznacza to od razu, że co miesiąc musimy zmieniać stronę. Napływ nowych użytkowników i konwertująca witryna wymaga czasem tylko odświeżenia graficznego, aktualizacji treści i pilnowania trendu

5/5 - (3 votes)
Paweł Tunicki

Ta strona przechowuje pliki cookie na Twoim komputerze. Polityka Prywatności