Po pierwsze Ustal cel główny (nadrzędny)
I od tego zacznij.
To trochę jak z budową drewnianej huśtawki dla dziecka. Trudno jest zbudować ją od razu bez przechodzenia pewnych etapów. Trzeba zaplanować gdzie można ją zawiesić, z czego ma być wykonana, gdzie kupić materiały i jakich narzędzi użyć.
Cele nadrzędne zawsze są „duże”. Pozwalają firmom iść do przodu, oszczędzać lub zarabiać większe pieniądze. Żeby Twoja strategia marketingowa miała sens i mogła w ogóle się rozpocząć – ustal cel nadrzędny – cel wiodący.
Co może być celem nadrzędnym strategii marketingowej?
- Chcesz uświadomić rynek o konkretnej informacji (zmiana w przepisach, możliwość pozyskania środków na rozwój, np. Wszystkie spółki Akcyjne od roku muszą mieć stronę internetową)
- Chcesz zwiększyć ilość informacji w internecie powiązanych z Twoją działalnością (wykonujesz zdjęcia, produkujesz kosmetyki itd.)
- Możesz ustalić też, że chcesz zwiększyć pozycję frazy kluczowej np. z 8 na 4 w rankgingu google
- Twoim celem może być również zwiększenie widoczności online – czyli zwiększanie ruchu organicznego ze strony internetowej.
- Możesz też zadecydować się na agresywny wzrost leadów za pomocą ruchu social media, reklam sponsorowanych, adwords itd. Dobrze, żebyś ustalił jaką ilość leadów chcesz pozyskać w określonym czasie.
Mając cel główny udało Ci się obrać kierunek kampanii marketingowej. Duże cele są jednak trudne do osiągnięcia w krótkim czasie. Ich realizacja zajmuje kilka dni albo miesięcy.Warto w ramach dużych celów zaznaczyć cele podrzędne. Będą to punkty z listy do zrobienia w najbliższym terminie.
Ustal cel podrzędny
- Celem podrzędnym może być zaplanowanie projektów graficznych, które będziesz mógł wykorzystać w budowaniu informacji, reklamy itd.
- Możesz ustalić zwiększenie ruchu organicznego z 300 użytkowników tygodniowo np. do 400 tygodniowo
- Możesz założyć, że w ciągu 3 dni ustalisz gdzie chcesz się reklamować. (google, Linkedinn, Snapchat, Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, youtube)
- Możesz określić, że chcesz pozyskiwać np. 10 leadów tygodniowo
- Możesz założyć zwiększenie ilości linków do źródła – np. tekstów profilowanych lub tematu związanego z rozwiązywaniem problemu w branży w której pracujesz.
Po rozpisaniu celów nadrzędnych i podrzędnych musisz ustalić w jakim czasie chcesz je osiągnąć. Nie możesz przesadzić z ilością bo na pewno ich nie zrealizujesz. Twoja strategia marketingowa zostanie odłożona na bok jeszcze zanim wcielisz ją w życie.
Załóż realny czas na realizację celu. Bez takich ustaleń możesz dziubdziać w nieskończoność. Duże cele realizuj w oparciu o terminy miesięczne lub dalej a mniejsze realizuj w ciągu dni i tygodni.
Po zakończeniu prac musisz przeanalizować wyniki. Możesz wykorzystać do tego narzędzia takie jak Google Analytics lub Google Search Console albo pliki wynikowe pozyskiwania leadów z platform social media.
Wynik analizy odpowie na pytania:
- Czy content jaki stworzyłeś lub reklamy spotykają się z potrzebami rynku i rozwiązują realne problemu?
- Czy problem który poruszyłeś jest pewną niszą w internecie?
Strategia marketingowa a ilość postów social media
Intensywnie działające profile w sieci dodają średnio:
- Facebook – od 1 do 2 wpisów dziennie
- Twitter – między 5 a 10 twittów
- Pinterest – między 5 aż do 30 pinów
- Linked IN – 20 postów w miesiącu
- Instagram – 1-2 posty na dzień
Pamiętaj jednak, że to wyniki skutecznie działających profili – często z agencjami marketingowymi na zapleczu. Najważniejsza jest jakość wpisów. Lepiej przygotować jeden merytoryczny niż dwa byle jakie. Nie musisz też być na każdej platformie social media. Wybierz tylko tą na której będziesz zrozumiany.
Istotne jest też „resharowanie” postów czyli udostępnianie innych. Najważniejsze żeby shareować ze stron którymi zainteresowani są twoi klienci. Kanały social media to nie jest miejsce do pingowania ludzi reklamami tylko do komunikacji z nimi. Pisz do nich bezpośrednio, nie oferuj. Rozwiązuj ich problemy, nawiązuj z nimi dyskusje zadając pytania albo pokaż jak dobrze jest wykonać robotę na której im zależy.